Muutosten vuosi

Johanna_AlakerttulaViime vuosi oli pakkausjätehuollon kannalta muutosten vuosi. Pakkausten jätehuoltovastuun siirtyminen pakkaajien ja pakattujen tuotteiden maahantuojien vastuulle muutti pakkausten keräystä niin, että Rinki-ekopisteet ilmestyivät kauppojen, liikekeskusten ja monien kuntien järjestämien pakkauskeräyspisteiden tilalle. Nyt 1 860 Rinki-ekopisteessä kerätään kartonki-, lasi- ja metallipakkauksia ja 540 Rinki-ekopisteessä on muovipakkausten keräys. Lisäksi monet kunnat ovat täydentäneet ekopisteverkostoa omilla keräyspisteillä.

Aluksi ihmetystä mediassa ja kuluttajakentässä aiheutti pakkausjätteen keräyspisteiden lukumäärän ja sijainnin muuttuminen sekä keräyspisteiden siisteys. Vuodessa on kuitenkin opittu puolin ja toisin paljon ja Rinki-ekopisteet on löydetty hyvin. Erityisesti muovipakkausten keräyksen aloittamista oli mielenkiintoista seurata. Vaikka monet kuluttajat olivat kovasti sitä odottaneet, Pirkanmaan ELY-keskuksen kuluttajille tekemän kyselyn mukaan muovipakkausten keräys ja kierrätys ovat edelleen tuntemattomampia kuin muiden pakkausjätteiden. Koska kyseessä on uusi kerättävä jätejae, kestää aina tovi, että sen lajittelu erikseen tulee tutuksi. Aluksi kierrättäjiä tuntui vaivaavan myös epäusko siitä, päätyvätkö muovit oikeasti kierrätykseen vai toimitetaanko ne kuitenkin polttoon.

Pakkausten keräysverkon uudelleenrakentamisen takana oli lainsäädäntömuutos, mutta myös markkinoille tulevat uudet tuotteet voivat edellyttää aivan uusien keräys- ja kierrätysjärjestelmien luomista tai olemassa olevien muokkaamista. Esimerkiksi litiumioniakut ovat yleistyneet vauhdilla, ja niitä käytetään jo monissa eri kuluttajatuotteissa, sähköautoissa sekä teollisuudessa. Sähköautojen odotetaan yleistyvän myös Suomessa, ja niissä käytettäville ajovoima-akuille etsitään parhaillaan ihanteellisia keräys- ja kierrätysratkaisuja. Vaikka nämä ajovoima-akut ovat korkean jännitteensä ja koostumuksensa takia osoittautuneet jätehuollon näkökulmasta haastavaksi kohteeksi, korkean arvonsa johdosta akut korjataan aina mahdollisuuksien mukaan, ja myös ajoneuvokäytöstä poistetuille akuille löytyy uudelleenkäyttömahdollisuuksia. Kuluttajanäkökulmasta sähköautojen ja ajovoima-akkujen keräyspisteitä kaivataan huomattavasti pakkausjätekeräyspisteitä harvemmin, mutta jätettä autoista ja akuistakin väistämättä tulee jossain vaiheessa. Siksi niidenkin keräys- ja kierrätysjärjestelmä pitää olla olemassa ja toiminnassa.

Tuottajavastuujätteiden osalta kiertotalouden keskeinen tavoite, eli uudelleenkäyttö ja materiaalien mahdollisimman tehokas kierto, ovat olleet aina keskiössä ja niiden eteen on tehty pitkään töitä. Nyt kiertotalouteen nivoutuneessa jätehuoltokentässä tapahtuu kuitenkin monella rintamalla. Sitran syksyllä julkaisema tiekartta kiertotalouteen esitteli konkreettisia pilotteja ja avainhankkeita aihepiiriin liittyen ja myös pian valmistuvassa uudessa valtakunnallisessa jätesuunnitelmassa jätteen synnyn ehkäisy ja kiertotalouden edistäminen ovat selkeitä tavoitteita jätehuollolle. Kiertotaloudessa kaivataan konkretiaa, ja tähän tarpeeseen vastaa viime vuoden lopulla Euroopan komissiolta rahoituksen saanut Circwaste-hanke. Hankkeen tavoitteena on edistää kiertotaloutta käytännön toimenpitein. Tarkemmin hankkeeseen voi tutustua sivulta 10 alkaen.

Johanna Alakerttula
Jätehuoltoyhdistyksen hallituksen jäsen

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kaikki kentät on pakollisia.