Bisnesidea syntyi halusta vähentää ruokajätettä

Teksti: Katariina Krabbe

Startup-yritys Froodly julkaisi ensimmäisen version ruokajätteen vähentämiseen tähtäävästä mobiilisovelluksestaan syyskuun alussa.
Brennan Clark ja Shahram Eivazi jakoivat Ravintolapäivän kokeille kauppojen lahjoittamaa ruokaa ilmaiseksi. Kuva: Froodly
Brennan Clark ja Shahram Eivazi
jakoivat Ravintolapäivän kokeille kauppojen lahjoittamaa ruokaa ilmaiseksi. Kuva: Froodly

Froodlyn ideana on yhdistää kauppojen viimeistä myyntipäivää lähestyvät tuotteet ja edullisempia elintarvikkeita kaipaavat tai muuten tiedostavat kuluttajat entistä tehokkaammin, ja vähentää näin ruokajätteen syntymistä. Kuluttajat voivat itse kuvata älypuhelimillaan markettien hyllyjen punaisilla hintalapuilla varustettuja tuotteita ja ladata kuvat palveluun. Sovelluksen muut käyttäjät saavat näin tiedon siitä, mitä tuotteita missäkin kaupassa olisi saatavissa alennettuun hintaan.

Sovellus on kuluttajille ilmainen. Tulevaisuudessa ne, jotka kuvaavat tuotteita palveluun, keräävät lisäksi pisteitä, joilla saa etuja, esimerkiksi luomusiemeniä tai alennusta omista ostoksista. Pisteet voi myös lahjoittaa puiden istutukseen.

Mihin tahansa kauppaan ei kuitenkaan voi marssia lataamaan kuvia palveluun, sillä mukana ovat vain sellaiset kaupat, joiden kanssa yhteistyöstä on sovittu.

– Meillä on ensimmäisessä vaiheessa yhteistyökumppaneina kuusi kauppaa, joiden kanssa palvelua on testattu aluksi Facebook-ryhmän muodossa. Tähän mennessä yhteistyöhön on lähtenyt K-kauppiaita sekä Ekolo-ekokauppoja. Neuvottelemme kuitenkin muidenkin kauppojen kanssa, Brennan Clark, toinen yrityksen perustajista kertoo.

Froodlyn perustajat todella uskovat voivansa palvelun avulla vähentää ruokajätteen syntymistä. Suunniteltu ansaintamalli on, että palvelussa mukana olevat kaupat maksaisivat komissiota Froodlylle sen perusteella, miten paljon ruokajätettä on pystytty vähentämään.

– Yhteistyökumppanina olevan kaupan ei tarvitse itse tehdä mitään palvelumme eteen, ja jos tuloksia ei tule, kaupan ei tarvitse myöskään maksaa mitään, Clark sanoo.

Clarkin mukaan kauppiaat ovat suhtautuneet Froodlyyn positiivisesti. Ensimmäisenä mukaan lähtenyt yhteistyökumppani, helsinkiläisen K-supermarket Kaisaniemen kauppias Joonas Heinonen on kuitenkin vielä odottavalla kannalla.

– Mielelläni haluan auttaa tällaista yritystä alkutaipaleellaan, ja toivon että tästä syntyy pitkäkestoinen yhteistyösuhde, sillä asia on tärkeä. Sitä, onko palvelulla todella vaikutusta ruokajätteen määrään, pystyn kuitenkin arvioimaan vasta sitten, kun syksy on saatu kunnolla alkuun ja opiskelijat ovat palanneet yliopistolle. Minulla on kuitenkin tunne, että tästä voi tullakin jotain, kunhan toimintamallia saadaan vielä selkeytettyä ja yksityiskohtia hiottua, hän sanoo.

Tärkeimpänä Heinonen pitää sitä, että ihmisten tietoisuuteen saataisiin ajatus, että kaikki yhdessä pyrkisimme vähentämään ruokajätteen syntymistä.

–On hienoa, jos ihmiset saadaan miettimään sitä, että teemme joka päivä valintoja, joilla on merkitystä.

Froodlyn perustivat kanadalaissyntyinen Clark ja Iranista kotoisin oleva Shahram Eivazi kesäkuussa Helsingissä järjestetyssä Startup Weekendissä. Clark opiskelee kansainvälistä liiketoimintaa Jyväskylässä ja sukkuloi Jyväskylän ja Helsingin väliä. Tietojenkäsittelytieteestä väitellyt Eivazi työskentelee Froodlyssa täysipäiväisesti, kuten myös loput neljä froodlylaista.

– Toistaiseksi ainoastaan asiakaspäällikkömme on suomalainen, Clark kertoo.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaikki kentät on pakollisia.