Norminpurkutalkoot jätehuollossa

UuksulainenYksi Juha Sipilän hallituksen kärkihankkeista on turhien normien ja byrokratian purkaminen. Pyrkimyksenä on etsiä turhaa sääntelyä kaikilta hallinnonaloilta. Eduskuntakin on harvinaisen yksimielinen tämän tavoitteen suhteen.

Mistä turhista normeista voitaisiin jätealalla luopua? Mikä on turhaa byrokratiaa? Tässä taitavat jo mielipiteet jakautua vastaajan taustan ja intressien mukaan. Asetelma on pienoiskoossa sama kuin valtion budjettiin tehtävien leikkausten kanssa: kaikilla säästökohteilla on omat puolustajansa ja etujärjestönsä, ja itseä kirpaisevaan säästöön tarjotaan ”OJM-politiikkaa” eli ottakaa jostain muualta.

Moni kollega on tuskaillut jätealan monimutkaistumista ja sekavuutta erilaisten tulkintojen ja tulkintaoppaiden hetteikössä. Toivoa sopii, että parhaillaan JOPAS-työryhmän valmisteltavana oleva jätelain tulkintaopas ei tätä tuskaa lisää. Asiakkaan edun tulee olla työn keskiössä unohtamatta hallinnollisen kuorman suitsimista. Toki jotain oireellista on siinä, että lainsäädäntöä täytyy oppaan avulla tulkita ja avata käyttäjilleen. Kummasta se kertoo enemmän, lainsäädäntötyön laadusta vai jätealasta?

Sipilän hallitus on ilmoittanut sujuvoittavansa lupa- ja valitusprosesseja. Tarkoituksena on ottaa käyttöön ainakin isojen teollisten hankkeiden lupaprosessien kiirehtimismenettely sekä siirtää rutiiniasioita ilmoitusmenettelyyn. Hyvä! En yhtään ihmettele, jos moni investointi on jäänyt tekemättä, kun pelkästään lupahakemuksen käsittely aluehallintovirastossa venähtää helposti kahdesta kolmeen vuoteen. Hyvällä syyllä voi kysyä, onko aika ajanut ohi monisatasivuisista ympäristölupapäätöksistä, joissa ympäristölupamääräysten määrä nousee useaan sataan? Eikö luvan alkuosan kertoelmaosuuden voisi pitää hyvin tiiviinä ja määräysosuudessa keskittyä olennaiseen.

Tiiliskiven paksuiset ympäristövaikutusten arvioinnit (YVA) turhauttavat. Kuinkahan moni lukee arviointiselostuksen kannesta kanteen? Selostuksen keskeinen viesti olisi usein tiivistettävissä muutamiin sivuihin. Mutta olisiko konsultille noloa laskuttaa raskaimman päälle parikymmensivuisesta selvityksestä? Itse kaipaan kaiken tietovyöryn keskellä olennaiseen keskittyvää, tiivistä ja havainnollista, rönsyistä karsittua esitystapaa. Pitäisikö tästä laatia uusi normi, jossa määrätään maksimisivumäärät arviointiohjelmalle ja -selostukselle!

Alueellisten ympäristökeskusten tehtävien jakaminen ELY-keskuksille ja aluehallintovirastoille on toiminnanharjoittajan näkökulmasta lisännyt edelleen hallinnollista kuormaa. Avit satsaavat entistä suuremmalla pieteetillä lupien valmisteluun, ja ELY-keskusten väki paneutuu kaikella tarmolla valvontaan. Viranomaisten välinen yhteistyö on pikemminkin jäykistynyt kuin sujuvoitunut. Elyillä ei juurikaan ole liikkumatilaa lupamääräysten tulkinnan suhteen, vaan toiminnanharjoittajan pitää hakea pieniinkin muutostarpeisiin hyväksyntä avista. Ely taas valittaa hanakasti avin epäselvistä lupamääräyksistä. Tämä kaikki työllistää toiminnanharjoittajaa siinä välissä – puhumattakaan ympäristöluvissa määrätyistä erillisselvityksistä, tarkkailuohjelmista ja raportoinnista, joiden työstäminen lähentelee jo ikiliikkujan kehittelyä.

Uskon, että myös jätealalla ollaan herttaisen yksimielisiä siitä, että turhaa sääntelyä ja byrokratiaa pitää purkaa. Eri intressiryhmät laativat omia listojaan purettavista normeista. Jotta lapsi ei menisi pesuveden mukana, pitää normien purku tehdä systemaattisesti ja vaikutukset tarkastella yhtä huolellisesti kuin lainvalmistelutyössä yleensäkin. Toivotan onnea ja menestystä tälle työlle!

Syksyn Jätehuoltopäivät lähestyvät. Tervetuloa kuulemaan jätealan ajankohtaisia kuulumisia, tapaamaan tuttuja ja luomaan uusia verkostoja. Kokeile rohkeasti myös uutta Brella-verkostoitumispalvelua, jota kokeilemme nyt ensimmäistä kertaa Jätehuoltopäivillä!

Juha Uuksulainen
Jätehuoltoyhdistyksen hallituksen varajäsen

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kaikki kentät on pakollisia.