Työturvallisuus vaatii huomiota

Testi: Katariina Krabbe

Jäteauton kuljettajien työ on riskialttiimpaa kuin kuljettajat itsekään tulevat ajatelleeksi. Ympäristöhuoltoalan turvallisuuden vuosikello tarjoaa kuitenkin työkaluja huomion kiinnittämiseksi työturvallisuuteen.

Jäteauton kuljettajan työ vaatii tänäkin päivänä fyysistä kestävyyttä, vaikka jäteastioita ei tarvitsekaan enää lihasvoimin kipata. Työvuorossa saattaa joutua vetämään 200 jäteastiaa pidemmän tai lyhyemmän matkan autolle vaihtelevissa olosuhteissa. Henkistä kuormitusta taas lisää hektinen liikenne, jonka takia kuljettaja voi kokea olevansa liikenteen tukkeena ja haluaa kiirehtiä nopeasti alta pois. Ahtaat kadut ja porttikongit saattavat aiheuttaa peltivaurioita, mutta suurin kuljettajien turvallisuuteen liittyvä riski on kuitenkin liukastuminen.

– Viime talvi oli kelien puolesta hankala, ja liukastumisia tuli paljon, RenoNordenin henkilöstöpäällikkö Hanna Rissanen kertoo.

Yhden työvuoron aikana saattaa joutua vetämään 200 jäteastiaa autolle. Kuva: Kalle Lahtinen
Yhden työvuoron aikana saattaa joutua vetämään 200 jäteastiaa autolle. Kuva: Kalle Lahtinen

– Olemme kuitenkin kiinnittäneet huomiota työturvallisuuteen entistä enemmän ja kehottaneet henkilöstöämme raportoimaan kaikista olosuhteisiin liittyvistä epäkohdista. On parempi herätä jo ennen kuin mitään sattuu, jos keräyspaikka ei ole asianmukainen. Jo työturvallisuuslaki sanoo, että kenenkään ei tarvitse tehdä työtään oman turvallisuutensa kustannuksella – jos vaikkapa jäteastia on täynnä hiekoitushiekkaa ja aivan älyttömän painava, ei siinä pidä alkaa leikkiä sankaria ja rikkoa itseään, hän sanoo.

Keräyspaikkoihin liittyvän epäkohdan havaitessaan kuljettaja tekee vaaratilanneilmoituksen, joka on helppo päivittää suoraan paikan päällä. Sen jälkeen viesti välitetään tilaajalle, siis esimerkiksi kunnalliselle jätehuoltoyhtiölle, joka puolestaan lähettää kirjeen asiakkaalle ja laittaa suosituksen siitä, miten tilanne pitäisi korjata. Kuljettaja viestii sitten taas, kun tilanne on korjautunut.

– Omakotiasukashan ei välttämättä edes huomaa jätehuoltopalvelua silloin kun se toimii. Siksi on hyvä, että tilaajat muistuttelevat myös viestinnässään ajankohtaisista asioista, ja monet ovatkin siinä hyvin valveutuneita. Esimerkiksi astioissa pörräävät ampiaiset ovat riesana joka kesä, ja aina välillä joku kuljettajista joutuu ottamaan vauhtia sairaalasta ampiaisenpistojen takia. Syksyn harmeja taas ovat vaikkapa biojäteastia täynnä omenoita, mikä tekee sen hyvin painavaksi. Myös lumitöistä ja hiekoittamisesta on syytä aina muistutella.

Ongelmia aiheuttaa toisinaan myös keräysvälineen kunto.

– Sellaisilla alueilla, missä kunnalliset jätehuoltoyhtiöt omistavat astiat, keräysvälinekanta on ajanmukainen ja astiat ovat myös asianmukaisessa kunnossa, Rissanen kiittää.

ymparistohuollon_vuosikello

RenoNordenissa on käytössä Ympäristöhuoltoalan vuosikello, joka kehitettiin Työterveyslaitoksen viime vuoden huhtikuussa valmistuneen jäteautonkuljettajien työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä selvittäneen tutkimushankkeen tuloksena.

Materiaaliin kuuluu muun muassa valmiit PowerPoint-esitykset kuukausittaisia työturvallisuusvartteja varten sekä vinkkejä esimiehille siitä, miten materiaalit kannattaisi käydä läpi. Vuosikelloon liittyvä materiaali on tarkoitettu kaikkien jätehuoltoalalla toimivien käyttöön esimiestyön tueksi, ja se on kenen tahansa saatavissa ilmaiseksi Työterveyslaitoksen nettisivuilta.

– Koska olimme mukana tutkimushankkeessa – kuten L&T:kin oli – pääsimme testaamaan vuosikelloa jo pilotointivaiheessa. Joitakin turhemmiksi koettuja dioja vielä sen jälkeen poistettiin, jotta materiaalin todella ehtisi käydä läpi vartissa, ja siihen lisättiin työnjohtoa varten erilaisia symboleja, esimerkiksi kysymysmerkkejä muistuttamaan, missä kohtaa olisi hyvä avata keskustelu. Nyt olemme käyneet valmiinkin materiaalin jo kertaalleen läpi, Rissanen kertoo.

Vartin materiaalin läpikäymiseen saattaa mennä puolikin tuntia, jos aihe herättää keskustelua.

– Keskustelun herättäminen on kuitenkin hyvin hyödyllistä, sillä työturvallisuus vaatii jatkuvaa muistuttelua. Vaikka kaikki tietävät, että onnettomuuksia sattuu, Työterveyslaitoksen tutkimuksessa selvisi, että kuljettajat eivät itse pidä työtään erityisen riskialttiina. Tiedä sitten, johtuuko se siitä, että riskejä ei tulla ajatelleeksi silloin, kun mitään ei ole sattunut, vai siitä, että pienten lipeämisten katsotaan kuuluvan työnkuvaan ja niihin on turruttu.

Vuosikello sisältää kaksitoista eri työturvallisuuteen liittyvää teemaa. Luonnollisesti se etenee vuodenkierron mukaan, niin että käsiteltävä teema on aina ajankohtainen. Esimerkiksi kesäkuussa kiinnitetään huomiota siihen, millaisia riskejä kuumassa työskentelyyn liittyy, ja miten näitä riskejä voi hallita.

– Erityisen tärkeää työturvallisuuteen on kiinnittää huomiota uusia työntekijöitä perehdyttäessä. Rutinoitunut kuljettaja tuntee alueensa vaaranpaikat, ja osaa varoa vaikkapa keräysvälinettä, joka on vaarallisesti epäkunnossa. Sellaisesta saattaa pudota tyhjennettäessä kansi niskaan tai keräysväline voi irrota kokonaan liian aikaisin. Kesätyöläinen ei voi tällaisia asioita ennakoida, ja siksi on ensiarvoisen tärkeää, että näihin kiinnitetään huomiota, Hanna Rissanen muistuttaa.

Työturvallisuuden parantaminen on kaikkien alalla toimivien yhteinen intressi, sillä yksi ainoa tapaturma saattaa katkaista työuran siihen. Yhteistyö tilaajien ja kuljetusyhtiöiden välillä pelaa hyvin, ja laitevalmistajat ovat panostaneet tuotekehityksessään turvallisuuteen.

– Kalusto on kehittynyt aika paljonkin ergonomisemmaksi, hiljaisemmaksi ja turvallisemmaksi. Jätepakkaajat ovat kehittyneet ja niiden käyttö on turvallisempaa, kun uusissa autoissa käytetään esimerkiksi korkeampia takalaitoja, jolloin roiskeita ei lennä niin helposti kuljettajan päälle. Lisäksi käyttövivut ovat alempana, jolloin työtä voi tehdä ergonomisemmin. Myös astiahissit ovat kehittyneet. Astiat pysyvät paremmin paikoillaan ja automaattinosto vähentää kuljettajan nostotyötä astioita tyhjentäessä.

Myös varusteet ovat entistä paremmassa kunnossa – kuljettajilla on nykyään huomiovärinen vaatetus ja kunnolliset työkengät, joissa talvisaikaan on aina nastat.

Vaikka keräyspaikat saataisiin kuntoon ja onnettomuusriskit saataisiin minimoitua, kuljettajan työn fyysiselle kuormittavuudelle ei kuitenkaan voi mitään.

Työvuorossa tulee helposti kymmenenkin kilometriä kävelyä, eikä astioiden vetämisen ergonomia ole aina optimaalista. Paljon on myös ohjaamosta laskeutumista ja takaisin nousua. Vanhemmiten keho ei enää kestä jatkuvaa kuormitusta.

– Sen verran voimme vaikuttaa, että vanhimpia kuljettajia ei enää laiteta keräämään painavaa biojätettä vaan kevyempiä jakeita. Usein kuljettajat siirtyvät kuitenkin kokonaan kevyempiin tehtäviin ennen eläkeikää. Olen itse ollut henkilöstöpäällikkönä vuodesta 2003, ja sinä aikana van yksi kuljettajamme on jäänyt eläkkeelle. Nyt muutama on aika lähellä tuota ikää, ja toivotaan, että he pystyvät jatkamaan työssään eläkeikään asti. Kokeneet kuljettajat ovat työyhteisössä tärkeitä henkilöitä.

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat alalla ylivoimaisesti suurin työkyvyttömyyden syy. Siksi päivittäiseen liikuntaan ja venyttelyyn kannustetaan RenoNordenilla liikuntasetelein ja muistuttamalla kehonhuollon merkityksestä. Oikeat työliikkeet ja tiivis ennaltaehkäisevä yhteistyö työterveyshuollon kanssa ovat myös tärkeitä.

– Kuljettajat toisinaan vähän naureskelevat venyttelyhetkiämme ergonomiaa käsittelevän turvavartin yhteydessä, mutta kun ikää tulee, alkaa myös venyttelyn merkitys kirkastua, Rissanen toteaa.

Ympäristöhuoltoalan vuosikello: www.ttl.fi/tyoymparisto/tyoturvallisuus/ymparistohuoltoalan-turvallisuuden-vuosikello/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kaikki kentät on pakollisia.